Tanrı 7. Günü Neden Kutsadı?
“Yedinci güne gelindiğinde
Tanrı yapmakta olduğu işi bitirdi. Yaptığı
işten o gün dinlendi. Yedinci günü kutsadı. Onu kutsal bir gün olarak
belirledi.
Çünkü Tanrı o gün yaptığı, Yarattığı bütün işi bitirip
dinlendi.” (Yaratılış)
“Tanrı haftanın her bir
gününde ayrı bir melek yaratmıştır:
Pazar günü, Melek
Azrail'i yarattı. Azrail, Melek Tavus'tur, Melek Tavus bütün meleklerin
başıdır.
Pazartesi günü,
Melek Derdail'i yarattı.
Salı günü, Melek
İsrafil'i yarattı.
Çarşamba günü, Melek
Mikail'i yarattı.
Perşembe günü, Melek
Cebrail'i yarattı.
Cuma günü, Melek
Semnail'i yarattı.
Cumartesi günü, Melek
Nurail'i yarattı.”
***
Eski toplumda 7. gün yasağı, bir
‘tatil günü’ değildir."Yaratılış" olarak tanınan "ortak ayin"e veya "Yaratılış ittifak toplantısı"na katılmış olan 7 farklı toplum birim'in, her birisinin kendi kurban/ölülerine ağladığı bir ayin günü; bir yas günü; bir yiyecek yasağı günüdür.
Bu ortak ayine katılmış toplum birimlerin çoğunluğu, kendi kurbanlarını diğer toplum birimlerine sunmuş, kendi kurbanlarından yemeyi kendilerine yasaklamış görünüyorlar.
Mezopotamya'da, Musevi
takvimine göre 5750 yıl kadar önce gerçekleşmiş olması gereken bu ortak
"yaratılış" eylemine - ayinine katılmış olan eski toplum birimlerin
hepsi, sırasıyla, bu "yaratılış" haftasının her farklı
gününü daha o zamandan aralarında "yas günü" olarak
paylaşmış görünüyorlar. Yezidi edebiyatında, haftanın tüm günleri "kutsal
gün" olarak farklı toplum birimlerine bu nedenle paylaştırılmış olmalıdır.
**
Eski Ahit Mısır'dan Çıkış
Birinci ve yedinci günler
kutsal toplantı yapacaksınız. O günler hiçbir iş yapılmayacak. Herkes yalnız
kendi yiyeceğini hazırlayacak.
Yedi gün mayasız ekmek
yiyecek, yedinci gün RAB`be bayram yapacaksınız.
Size Şabat Günü’nü verdim. Bunun için
altıncı gün size iki günlük ekmek veriyorum. Yedinci gün herkes neredeyse
orada kalsın, dışarı çıkmasın.
Altı gün ekmek
toplayacaksınız, ama yedinci gün olan Şabat Günü ekmek bulunmayacak.
Altı gün çalışılacak; ama
yedinci gün RAB`be adanmış Şabat`tır, dinlenme günüdür. Şabat Günü çalışan herkes
kesinlikle öldürülmelidir. Şabat Günü konutlarınızda
ateş yakmayacaksınız.
Yedinci gün bazıları ekmek
toplamak için dışarı çıktı, ama hiçbir şey bulamadılar.
Böylece halk yedinci gün dinlendi.
Böylece halk yedinci gün dinlendi.
Ama yedinci gün bana, Tanrın
RAB`be Şabat Günü olarak adanmıştır. O gün sen, oğlun, kızın, erkek ve kadın
kölen, hayvanların, aranızdaki yabancılar dahil, hiçbir iş yapmayacaksınız.
Çünkü ben, RAB yeri göğü,
denizi ve bütün canlıları altı günde yarattım, yedinci gün dinlendim. Bu yüzden
Şabat Günü`nü kutsadım ve kutsal bir gün olarak belirledim.
Altı gün çalışacak, yedinci gün dinleneceksiniz. Böylece hem öküzünüz, eşeğiniz dinlenir, hem de kadın kölenizin oğulları ve yabancılar rahat eder.
Altı gün çalışacak, yedinci gün dinleneceksiniz. Böylece hem öküzünüz, eşeğiniz dinlenir, hem de kadın kölenizin oğulları ve yabancılar rahat eder.
Altı gün çalışılacak; ama
yedinci gün RAB`be adanmış Şabat`tır, dinlenme günüdür. Şabat Günü çalışan
herkes kesinlikle öldürülmelidir.
Bu, İsrailliler’le benim
aramda sürekli bir belirti olacaktır. Çünkü ben, RAB yeri göğü altı günde
yarattım, yedinci gün işe son verip dinlendim.`”
Altı gün çalışacak, yedinci
gün dinleneceksiniz. Ekim, biçim vakti bile olsa dinleneceksiniz.
Şabat Günü`nü* kutsal
sayarak anımsa.
İsrailliler, sonsuza dek
sürecek bir antlaşma gereği olarak, Şabat Günü`nü kuşaklar boyu kutlamaya özen
gösterecekler.
**
“Çarşamba suri”
Nevruz kutlamalarında
özellikle İran gelenekleri Anadolu’da ve Orta Asya’da etkili olmuştur.
Anadolu’nun çeşitli yörelerinde Nevruz kutlamaları şu şekilde yapılmaktadır:
Nevruz’dan on beş gün kadar önce çeşitli kaplarda suyun içinde buğday
filizlendirilir. Yeni elbiseler giyilir. Temizlik yapılır ve
eşyalarının eskileri atılarak yeni eşyalar alınır.
“Çarşamba
suri” denilen yılın son Çarşambası evvelinde, Salı gecesi
törenler başlar. Meydanlarda kuru çalı ve dikenlerden ateşler
yakılarak bu ateşlerin üzerinden kadın, erkek, genç, yaşlı herkes atlar.
Yılın son Çarşambası ise bir
nevi “kara Çarşamba” olarak kabul edilir. Bu törenler sırasında sofralarda
“S” harfi ile başlayan 7 şeye yer verilir. Bunlar sumak, sebze,
sirke, sıncıd (iğde), semena (buğdaydan yapılmış bir tür tatlı)
ve sikke (altın para) dır.
Yine yılın bereketli geçmesi
isteğiyle sofraya mum, Kur’an-ı Kerim, ayna, kırmızı
balık, elma, un, pirinç, boyanmış yumurta vs. konur.
Bayram tebriği, akraba
ziyaretleri ile devam eden Nevruz tam 13 gün sürer. Ardından kır
gezmelerine çıkılır. Kızlar dilekte bulunarak suya 13 taş
atarak önceden çimlendirilen buğdayları suya bırakırlar.
Esasen Hristiyanların
“Paskalya Bayramı” da bir yönüyle Nevruz törenlerini andırır. Paskalya,
Hristiyanlarca ilkbaharın gelişi ve Hz. İsa’nın ölüp dirildiği gün oluşu
sebebiyle kutlanır.
**
Yezidi İnançları...
Yezidilik
Türkiye'de Viranşehir,
Mardin–Midyat ve Batman'ın köylerinde yaşayan Ezidiler, gelenek ve sosyal
yapılarıyla farklı bir kültüre sahip.
Bunun üzerine cemaat
mavi renk giymeyi reddeder.
Ezidi inancı kendi içinde
bir dizi yasaklamayı ve düzenlemeyi barındırıyor: Çarşamba günleri banyo
yapma yasağı, kadınların beyaz iç çamaşırı giyme zorunluluğu veya lahana ve
marul yemenin yasaklanması akla ilk gelen örnekler....
**Yezidi, Rum ve Ermeni Ortodoks dinlerinde bazı kutsal/yasak yiyecekler
Yeniköy'de Paskalya zamanı
(II)
“Son Perşembe”
“Perşembe günü,yumurtaları
soğan kabuğuna yatırdık.
Soğuduktan
sonra, zeytinyağı ile parlatıyoruz. Ama, aslı soğan kabuğu.”
“Akşam yemeğinin mönüsü fikstir; yeşil mercimek yenir. Bu arada, 5-10 tane yumurta eve bırakılıyor,başka kimseye dağıtılmıyor. Büyüklerimiz hep ‘Evin bereketi bu yumurtalar... derler hep. .
PERŞEMBE GECESİ NİÇİN MERCİMEK?“Akşam yemeğinin mönüsü fikstir; yeşil mercimek yenir. Bu arada, 5-10 tane yumurta eve bırakılıyor,başka kimseye dağıtılmıyor. Büyüklerimiz hep ‘Evin bereketi bu yumurtalar... derler hep. .
Hıristiyanlar "Paskalya'da, "İsa"nın öldükten sonra
dirilişi"ni, ruhunun göğe yükselişini kutluyor. Büyük Perhiz’i izleyen bir
bayram bu. Bazı Hıristiyanlar, Paskalya'yı 40 gün, çoğunluğu 7 gün oruç tutarak
karşılıyor. Hıristiyan orucunda hayvan eti ve hayvan türevi gıdalar yasak.
Pascal öncesi perşembe ve cuma günleri nebatî yağ da yasak.
İsa Peygamber, perşembe gecesi havarilerle son yemeğini yiyor. Yemekte mercimek var. Bunun için perşembe gecesi "mercimek" pişiriliyor. Paskalya çöreği hazırlanıyor. Yumurtalar kırmızıya boyanıyor. Mercimek perşembe gecesi yeniliyor ama, yumurtaya ve çöreğe cumartesi gecesine kadar dokunulmuyor.
Cuma günü perhiz tutuluyor; et ve hayvansal gıdalar yenmiyor. Cumartesi gecesine dek yas tutuluyor. Cumartesi gecesi, gece yarısına doğru tüm cemaat kiliseleri dolduruyor.
İsa Peygamber, perşembe gecesi havarilerle son yemeğini yiyor. Yemekte mercimek var. Bunun için perşembe gecesi "mercimek" pişiriliyor. Paskalya çöreği hazırlanıyor. Yumurtalar kırmızıya boyanıyor. Mercimek perşembe gecesi yeniliyor ama, yumurtaya ve çöreğe cumartesi gecesine kadar dokunulmuyor.
Cuma günü perhiz tutuluyor; et ve hayvansal gıdalar yenmiyor. Cumartesi gecesine dek yas tutuluyor. Cumartesi gecesi, gece yarısına doğru tüm cemaat kiliseleri dolduruyor.
Tam saat 24.00'te herkes bir mum yakarak İsa'nın dirilişini kutlamaya başlıyor. Gece yarısından sonra eve dönüldüğünde, kırmızı yumurta tokuşturuluyor. Paskalya günü pazar günüdür Öğle yemeği için zengin bir sofra kuruluyor. Saç örgüsü biçiminde yapılan Paskalya çöreği ise günün vazgeçilmez yiyeceği!...
**
Kilise yorumu:
“AYAK YIKAMA”
Kutsal Perşembe günü
yapılan ayinlerden belki de en dokunaklısı, Rab İsa Mesih’in son akşam
yemeğinde yaptığı en şaşırtıcı işlerden birinin anısı olan “ayak
yıkama” törenidir.
O öğrencileriyle sofraya
oturmadan önce bir kap su alır ve teker teker hepsinin ayaklarını yıkar ve
bir bezle kurular. Öğrencileri şaşırıp kalırlar. Hatta Petrus kesinlikle
ayaklarının Rab tarafından yıkanmasını reddeder. Ancak Rab İsa’nın “eğer
ayaklarını yıkamazsam benimle payın olmaz” (Yuhanna 13:8) sözlerinden
sonra izin verir. ”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk yorumu gönderene aittir.